U odgovoru na odborničko pitanje, menadžer javnog preduzeća Park Palić potpisuje tvrdnju da će broj posetilaca akva parka u četvrtoj godini funkcionisanja imati preko 360 hiljada posetilaca godišnje, koji će u kasu uneti 3,2 miliona Eura. Odmah uočavamo tri stvari koje daju ton celokupnom sagledavanju ovog projekta i načina kako je iniciran, realizovan i kako se zameću tragovi nakon što su (naše) pare potrošene.
Besmisleno je više nego očigledno: imati preko 1000 posetilaca (u proseku) svakog dana u godini na ovom prostoru je potpuni apsurd. Pogotovo ako se zna da je odnos maksimalnog broja posetilaca (u vrhovima sezone) i godišnjeg proseka u srazmeri 1:7.
Siledžistvo jer menadžer navodi (kao opravdanje) studiju koja je urađena 2018. godine i koja nikada nije prezentovana javnosti (uprkos zahtevu odborničke grupe Pokreta Građanske Subotice). Ovaj zahtev je inače na zasedanju gradske skupštine siledžijski odbacio g. Daraboš Nebojša, tadašnji menadžer Park Palića. Studija je urađena na zahtev grada i finansirana je sredstvima građana. Nikada nije revidovana, niti stavljena na javnu raspravu.
Kriminalna komponenta odgovora se moze sagledati u brojkama koje odgovor gđe Denč Valerije sadrži: akva park će koštati građane najmanje milijardu i po dinara.
Verovatno će cifra kroz "dodatne radove" dosegnuti 15 miliona eura!
Kolika je stvarna vrednost radova? Uporedna sagledavanja ukazuju na iznos izmedju 2,5 i 4 miliona Eura i ne može se izbeći pitanje: Gde je otišao toliki novac?
Ovde se i formalno i suštinski (a i zdravo razumski) može (i mora) govoriti o kriminalu.
Prema najavama predsednika Skupštine Park Palića (g. Ištvan Pastor, koji je u ovom projektu od njegove inicijacije), početna cena zakupa objekta je manja od 2,500 Eura (na mesečnom nivou) i sada treba sagledati kolosalnu ludost da se objekat koji košta 15 miliona izdaje za 30 hiljada eura godišnje! Ovo nije za kriminal, ovo je za doživotni oporavak u ustanovama gde se leče mentalni poremećaji.
Ocena efikasnosti u realizaciji bilo kog projekta se svodi na analizu utrošenih sredstava, analizu rokova, dostatnost izvedenih radova (da li su radovi, oprema i funkcionalni sistemi izvedeni u meri koja je predviđena projektom, ugovorima i propisima) i kvalitetom izvedenih radova i opreme.
Neophodno je stoga dobiti pomenutu studiju i revidovanu projektnu dokumentaciju (poznato je da je vršeno preprojektovanje, ali je upoređivanje projektovanog i stvarno izvedenog stanja zakonska obaveza i mora se uraditi) da bi se doneo valjani sud, ali je već sada jasno da je to nemoguća misija jer bi se na bazi otkrivenog i dokumentovanog nalaza otkrili mnogi tragovi novca i uticaja. Po zakonu se ovo mora uraditi i do tada na vidnom mestu javnosti se nalaze, kao odgovorni za sredstva koja smo im poverili: Ištvan Pastor - predsednik skupštine Parka Palić, Nebojša Daraboš - ex direktor Parka Palić, Bogdan Laban - ex gradonačelnik Subotice, Valerija Denč - sadašnji direktor Park Palića. Dalje sagledavanje celokupnog procesa realizacije ovog projekta će verovatno ukazati na dodatna lica koja su u ovome učestvovala.
Pored totalno nadmašenog budžeta (koji je potrebno opravdati) došlo je do ogromnog odlaganja, što je dodatno povećalo cenu i negativno uticalo na kvalitet, postepenost u realizaciji i obim radova. Tako je na samom početku montirana oprema (tobogani i slično) koja se montira na kraju i koja je već pretrpela oštećenja, a da nikada nije stavljena u funkciju.
Tehnički prijem treba da odgovori na pitanja adekvatnosti, kvaliteta i dostatnosti izvedenih radova, opreme i funkcionalnosti. To je obaveza koju investitor ima prema zakonu. Ne može se izvršiti primopredaja bez tehničkog prijema i stavljati tehnički prijem u istu korpu sa primopredajom. To je ne samo znak totalne neprofesionalnosti, već i priprema za dalje kriminalno delovanje.
Evidentno je da je proces rukovođenja ovim projektom potpuni fijasko, vođen i nadgledan od strane neodgovornih ljudi, bez elementarnog znanja o rukovođenju projektima. Za ovo se mora odgovarati, jer su im poverena značajna i teško stečena sredstva građana.
Funkcionisanje ovakvih objekata je kompleksna i izazovna star i ne mogu biti prepušteni na volju onima koji dobiju ugovor o korištenju. Praksa nalaže da je neophodno oformiti ozbiljan tim za praćenje i nadzor nad funkcionisanjem objekta, jer se davanjem objekta u zakup ne abolira vlasnik, tj. Park Palić od svoje odgovornosti za funkcionisanje akva parka.
Jedno od osnovnih pitanja u funkcionisanju akva parka je korištenje vode iz geotermalnih izvora. Poznato je da u blizini Palića postoje dva geotermalna izvora, ali da ne postoji obezbeđeno oticanje geotermalne vode koja se dobija sa dubine oko 700 metara. Podsećamo, zakonska je obaveza da se podzemne vode vraćaju na dubinu izvorišta. Ukoliko se to ne obezbedi, objekat ne može koristiti geotermalne vode. Bušotina (koja bi obezbedila povratak vode) za tu dubinu je oko 2,5 miliona Eura. Uopšte uzev, pitanje vodosnabdevanja i tretmana otpadnih voda na ovoj lokaciji se mora dodatno sagledati i uključiti u proces tehničkog prijema.
Evidentno je da projekat nestručno vođen i nadgledan, ali ni to nije najgori aspekt ovog projekta. Kao što je ukazano u Master planu razvoja Palića, Palić je jedinstvena lokacija, koja zaslužuje visoke standarde u svakoj komponenti valorizacije ovog resursa i postavljanje akva parka, koji je sinonim jeftine atrakcije, na centralnoj lokaciji Palića sasvim sigurno odstupa od osnovnog koncepta razvoja. Ovim se privlači niži (platežni) nivo turizma i praktično ceo Palić pomera ka neodrivom modelu turističke privrede. Jasno je da je postavlianjem akva parka učinjena ogromna šteta Paliću, pogotovo što ce funkcionisanje biti nedovolino finansirano i vremenom će kreirati sve ozbiljnije probleme.
Ukratko:
Realizacija projekta je od samog početka sprovodena bez uvida javnosti, na bazi studija koja se od javnosti uporno sakrivaju. To je stvorilo osnovu za neefikasno, nestručno i kriminalno rukovođenje projektom i poverenim sredstvima građana. Funkcionisanje projekta kakav je objekat izgrađen će izvesno biti gotovo nemoguće (pogotovo ako se imaju u vidu ambijentalni, ekološki i ekonomski aspekti). Postoje iskustva i zanje koje se može pouzdano koristiti u sagledavanju efekata i načina funkcionisanja ovakvih objekata pre nego li se u nerešive probleme uđe.
U pitanju je gruba i izuzetno skupa zloupotreba poverenja građana koja ne sme ostati nekažnjena.
Stoga se kao prvi korak mora zahtevati formiranje stručne komisije koja će paralelno sa nadgledanjem procesa tehničkog prijema izvršiti reviziju finansijske realizacije projekta i dati jasan sud na bazi poređenja sa inicijalnim predlogom gradnje akva parka. U skladu sa ovim rezultatima predložicće se dalji koraci u funkcionisanju državnog aparata.
Od direktorice Valerije Denč se mora zatražiti detaljan odgovor i precizno objašnjenje na tačku 2. odgovora na odbornička pitanja i to specifično i detaljno odgovoriti na vrstu i obim detaljnih finansijskih izveštaja koji će biti predati, u skladu sa kojim obavezama i u kojim rokovima. Takođe se mora zahtevati da se stave na vid javnosti izveštaji koji su podnešeni (i koji se podnose) osnivačima Park Palić.